Kysymys: Jeesus sanoi nousevansa kuolleista "kolmantena päivänä" (esim. Matt. 16:21) tai "kolmen päivän kuluttua" (esim. Mark. 8: 31). Samoin hän sanoi olevansa haudassa "kolme päivää ja kolme yötä" kuten Joona meripedon vatsassa (Matt. 12: 40). Perjantaista sunnuntaihin on vain kaksi päivää ja kaksi yötä. Jeesus haudattiin juuri ennen kuin sapatti alkoi ja naiset tulivat tyhjälle haudalle heti sapatin päätyttyä. Ristiinaulittiinko Jeesus siis jo torstaina ja oliko perjantai näin ollen myös sapatti? Vai oliko lauantain lisäksi myös sunnuntai sapattipäivä, jolloin varsinainen ylösnousemuksen päivä olisikin vasta maanantai?
Vastaus
Juutalainen ajanlasku poikkeaa meidän ajanlaskustamme siinä, että se laskee vajaat päivät täysiksi. Jeesus oli haudassaan perjantai-illasta sunnuntaiaamuun. Meidän ajanlaskumme mukaan siitä tulee noin puolitoista vuorokautta, mutta juutalaisen ajanlaskun mukaan aikaa kului kolme vuorokautta, sillä kaikki kolme vuorokautta laskettiin täysiksi.
Helsingin piispa Eero Huovinen käsitteli kysymystä kolmannesta päivästä pääsiäistervehdyksessään vuonna 2000. Siinä hän sanoi mm. näin: ”Kolmas päivä ei kuitenkaan ole ensi sijassa ajan määre, vaikka siinä onkin numero ja vuorokauden osaa kuvaava sana. Varsinainen juoni on muualla kuin tunneissa tai vuorokausissa. – – Kolme päivää kertoo siitä, millaista ihmisen elämä on, ja kolmas päivä siitä, millainen Jumala on. – – Mutta jos kolme päivää kertovat elämästä ja sen ahdistuksista, niin kolmas päivä taas kertoo siitä, että Jumala voi salatulla tavalla yllättää ja vapauttaa. Tuskan ajalla on rajansa. Vaikka kärsimyksen kolme päivää ovatkin sietämättömän pitkiä, toivo ei kuitenkaan ole kaukana – kolmas päivä tulee pian.
Kolmas päivä on Raamatussa Jumalan toiminnan aika. Kun kolmas päivä koittaa, silloin pitkältä tuntunut kolmen päivän ahdistus päättyy. Jeesuksen vanhempien hätä hälveni: ´Kolmen päivän kuluttua he löysivät hänet temppelistä.´ Kolmantena päivänä Joona vapautui suuren kalan vankeudesta.
Kolmantena päivänä Jeesuksen kuoleman jälkeen alkoi uusi aika. Kuoleman kauhean todellisuuden rinnalle, sen ylle, tuli uusi elämä.
Kolmas päivä ei ole ihmisen hallussa. Ihminen ei päätä, milloin paha päättyy tai milloin kuolema kukistuu. Kolmas päivä on yllätysten päivä. Kolmantena päivänä Jumala puuttuu asioihin ja avaa uuden todellisuuden. Kolmantena päivänä Kristus nousee kuolleista.”
Kirjoittaja