Kysymys: Kysymykseni liittyy käsitteeseen "nimi". Miksi on kunnioitettava Herran nimeä? Eikö riitä, että kunnioitetaan Herraa? Miksi usein käytetään yhdistelmää "nimessä ja veressä"? Miksi nimi on niin tärkeä? Ja miksi "veressä"?
Vastaus
Yleiskielessä sanaa nimi voidaan käyttää kahdella eri tavalla. Jollakulla henkilöllä on nimi. Asioilla ja esineillä on myös nimensä. Itse asiassa kaikki tutkimus ja uuden löytäminen merkitsee aina samalla myös uuden nimen antoa. Nimi on siis käsite, jolla viitataan johonkin asiaan tai esineeseen tai henkilöön. Mutta yleiskieli tuntee myös toisenlaisen merkityksen esimerkiksi lauseessa: ” Olet lain nimessä pidätetty!” tai ”Suurlähettiläs välitti viestin Suomen hallituksen nimissä”. Näissä lauseissa nimi tarkoittaa sitä arvovaltaa tai oikeutusta, joka saadaan lakia säätävältä tai sitä toimeenpanevalta taholta. Raamatussa sanaa nimi käytetään siis lähinnä tässä jälkimmäisessä merkityksessä vieden ajatusta tosin vielä pitemmälle: Herran nimi tarkoittaa sitä Herran olemusta, joka on täynnä voimaa ja valtaa. Herran nimi tulee siis lähelle ajatusta Herrasta itsestään, mutta se korostaa Herran olemuksellista puhtautta, pyhyyttä ja rakkautta, jotka ilmenevät Hänen toiminnassaan täydellä arvovallalla ja voimalla.
Ei tietenkään ole väärin kunnioittaa Herraa, mutta Herran nimen kunnioittaminen korostaa Häntä kaiken viimeisenä mittana ja kaiken luojana ja ylläpitäjänä.
Kun jollekulle syntinsä tunnustavalle julistetaan synnit anteeksi ”Jeesuksen nimessä ja veressä”, se tarkoittaa sitä, että Jeesus on olemukseltaan sellainen Persoona, jolla on oikeus ja valta antaa syntejä anteeksi – toisin sanoen synninpäästön julistaa itse Herra Jeesus eikä sanat lausunut kristitty. Ilmaisu ”veressä” tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että anteeksiantamus perustuu Jeesuksen Golgatan ristillä suorittamaan sovitukseen, jossa hän kärsimisellään ja kuolemallaan, vuodattamalla verensä, kärsi sen rangaistuksen, joka meille olisi kuulunut. Näin ollen julistettu anteeksiantamus perustuu Jumalan oikeudenmukaisuuteen. Ihmisen synti on jo Jeesukselle rangaistu, joten hän saa täyden vapauden syyllisyydestä. Ilman Jeesuksen ristillä vuotaneen veren kautta tapahtunutta sovitusta anteeksiantamus olisi ristiriidassa oikeuden ja siis totuuden kanssa. Ilmaus ”Jeesuksen nimessä ja veressä” kertoo siis, että ihminen ei vain saa syntejänsä anteeksi noin ilman muuta, vaan myös, millä perusteella Jumala armoansa meille jakaa.
Kirjoittaja