Riehakkaan ylistyksen arviointi 2. Sam. 6:12–23
Kysymys: Toisessa Samuelin kirjassa kerrotaan luvussa 6, kuinka Herran arkkua tuotiin Daavidin kaupunkiin ja kuinka Daavid iloitsi Herran edessä riehakkaasti. Daavidin vaimo Mikal halveksi mielessään Daavidin käytöstä ja heti ensi tilaisuuden tullen moitti myös ääneen miestään. Luvun lopuksi todetaan, että Mikal ei saanut lasta. Tästä on helppo vetää syy-seuraussuhde Mikalin halveksuvaan suhtautumiseen.
Nykyisin näkee kristillisessä kentässä paljon liikkeitä ja seurakuntia, joissa on varsin äänekäs ja riehakas ylistyskulttuuri. Joskus riehakkuus näyttää sivusta seurattuna täysin päättömältä ja toisinaan siihen saattaa pahimmillaan liittyä jopa hieman pelottavan oloisia ilmiöitä ihmisten käytöksessä. Sitten mikäli tällaista ilmiötä kyseenalaistaa, saa osakseen varoituksia vedoten juuri tähän raamatunkohtaan. Joten mitä tästä raamatunkohdasta tulisi oppia? Onko kaikki edellä mainitun kaltaiseen ylistyskulttuuriin liittyvien ilmiöiden arvioiminen Mikalin halveksuntaan verrattavaa ja rankaiseeko Jumala siitä lapsettomuudella tai jollain muulla vastaavalla tavalla?
Nykyisin näkee kristillisessä kentässä paljon liikkeitä ja seurakuntia, joissa on varsin äänekäs ja riehakas ylistyskulttuuri. Joskus riehakkuus näyttää sivusta seurattuna täysin päättömältä ja toisinaan siihen saattaa pahimmillaan liittyä jopa hieman pelottavan oloisia ilmiöitä ihmisten käytöksessä. Sitten mikäli tällaista ilmiötä kyseenalaistaa, saa osakseen varoituksia vedoten juuri tähän raamatunkohtaan. Joten mitä tästä raamatunkohdasta tulisi oppia? Onko kaikki edellä mainitun kaltaiseen ylistyskulttuuriin liittyvien ilmiöiden arvioiminen Mikalin halveksuntaan verrattavaa ja rankaiseeko Jumala siitä lapsettomuudella tai jollain muulla vastaavalla tavalla?
