
Mitä Hesekielin kirjassa tapahtuu tiivistettynä?
Kysymys: Mitä Hesekielin kirjassa tapahtuu tiivistettynä?
Vastaus
Vuonna 597 eKr. Babylonian joukot valloittivat Jerusalemin ja 10 000 kaupunkilaista siirrettiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan. Heidän joukossaan oli pappissukuun kuulunut ja pappistehtäviin Jerusalemin temppelissä valmistautunut nuori mies Hesekiel.
Muutamaa vuotta myöhemmin, kun Hesekiel oli 30-vuotias, Jumala kutsui hänet erityisellä tavalla palvelukseensa profeettana. Nimi Hesekiel merkitsee ”Jumala on väkevä” tai ”Jumala vahvistaa”. Kun Jumala kutsuu häntä ihmiseksi (vanhemman käännöksen mukaan ihmislapseksi), niin vastakohdat itsessään puhuttelevat. Pieni ihminen tarvitsee suuressa ja vaikeassa kutsumustehtävässään jatkuvasti väkevän Jumalan vahvistavaa läsnäoloa.
Hesekielin kirja on ilmestysten ja vahvojen vertauskuvallisten toimintojen näyttämö. Jopa oman puolison äkillistä menetystä seuranneet poikkeukselliset toimet sekä profeetan puhekyvyn tilapäinen menettäminen puhuttelivat vertauskuvallisella tavalla koko kansaa (luku 24).
Kirja voidaan jakaa neljään pääjaksoon:
1. Tuomion julistus Juudalle, omalle kansalle (luvut 1–24)
Siitä huolimatta, että vieraan vallan joukot olivat vallanneet Juudan ja Jerusalemin, kansa ei tehnyt parannusta, vaan jatkoi syntielämää ja epäjumalanpalvelusta. Hesekiel julisti Jumalan tuomiota ja ennusti kaupungin ja temppelin perinpohjaisen hävityksen. Tämä toteutuikin vuonna 586 ja lähes loputkin Jerusalemin asukkaista siirrettiin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan.
2. Tuomion julistus seitsemälle naapurikansalle (luvut 25–32)
Tämän tuomion syy löytyy näiden kansojen omasta synnistä, heidän ylpeydestään, uhmastaan ja ilkkumisesta, kun Jerusalemille kävi huonosti.
3. Lupaus pelastumisesta (luvut 33–39)
Jerusalemin hävityksen jälkeen Hesekielin julistus omalle kansalleen muuttuu lohdutuksen ja toivon näköalojen esiin nostamiseksi. Vaikka kansa tulee edelleenkin kokemaan myös raskaita aikoja ja sotia, Jumala ei tule milloinkaan sallimaan omaisuuskansansa lopullista hävittämistä. Esiin avautuvat lupaukset kotiin palaamisesta (36:33) ja myös hengellisestä heräämisestä (luku 37). Samalla näköala näyttää ulottuvan sellaiseen aikaan asti, mikä on meistäkin katsottuna vielä edessäpäin. Tulevaisuuteen katsoessaan Hesekiel ennakoi myös Ilmestyskirjan näkyjä (vrt. esim. Hes. 38–39 ja Ilm. 20).
4. Näky uudesta temppelistä ja tulevaisuuden toivosta (luvut 40–48)
Pappisprofeettana Hesekiel korostaa jumalanpalveluselämän merkitystä kansalle. Kirja huipentuu näkyyn siitä, miten itse Jumala saapuu kunniassaan uuteen temppeliin ja tahtoo olla jälleen oman kansansa keskellä. Temppelikuvaus viittaa toisaalta kirjaimellisesti uuteen temppeliin tässä ajassa. Toisaalta Hesekielin näky luo pohjaa niihin syvemmälle vieviin näköaloihin kokonaan uudessa maailmassa, joista Ilmestyskirja kertoo (vrt. Ilm. 21–22).
