Kysymys: Luuk. 8:3:ssa mainitaan naisista, jotka avustivat Jeesusta ja opetuslapsia omilla varoillaan. Minua ihmetyttää se, että sen ajan naisilla oli omia varoja, joita he saattoivat käyttää niin kuin itse halusivat. Miten Johannakin, Kuusaan vaimo, oli saanut henkilökohtaista rahaa, vai oliko hän saanut perinnön? Oliko naisen asema niin huono kuin on annettu ymmärtää?
Vastaus
Näemme Uudesta testamentista selvästi, että myös naisissa oli varakkaita henkilöitä. Esimerkiksi Martta ja Maria näyttävät olleen sellaisia. He pystyivät tarjoamaan Jeesukselle ja tämän seuralaisilleen sekä majapaikan että kestitsemään heitä (Luuk. 10:38–42). Maria voiteli Jeesuksen jalat voiteella, jonka hankkimiseen tarvittiin tavallisen työläisen vuoden ansiot (Joh. 12:1–8). Nämä kaksi naista näyttävät myös olleen arvostetussa asemassa, koska heidän veljensä Lasaruksen kuoltua suuri joukko Jerusalemin juutalaisia tuli lohduttamaan heitä (Joh. 11:18–19).
Apostolien teoissa kerrotaan purppurakankaiden kauppiaasta Lyydiasta, jolla oli talo. Hän pyysi Paavalia seuralaisineen asumaan luonaan. (Ap. t. 16:14–15.) Ensimmäisessä Korinttilaiskirjeessä Paavali kertoo saaneensa tietoja seurakunnan tilanteesta Khloen väeltä. Khloe oli ilmeisesti varakas nainen, jonka palvelijoista tai perheenjäsenistä Paavali puhuu. (1. Kor. 1:11.)
Tarkemmin emme tiedä Kuusaan vaimon varallisuutta, mutta kun mies oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, niin varakkaita he varmasti olivat. Joskus on arveltu, että kuninkaan virkamiehen poika, jonka Jeesus paransi, olisi ollut heidän poikansa (Joh. 4: 46–54). Vaimo lähti perheen puolesta palvelemaan Jeesusta varoillaan.
Luukas kertoo, että oli monia muitakin naisia, jotka avustivat Jeesuksen seuruetta varoillaan.
Selvästi Uudesta testamentista ja myös muusta tuon ajan kirjallisuudesta näemme, että joillakin naisilla oli varallisuutta ja suhteellisen hyvä asema. Samaan aikaan kreikkalaisessa filosofiassa pohdittiin, onko naisella sielua. Juutalaisuudessa ei pidetty sopivana, että naista olisi opetettu samalla tavalla kuin miestä. Jeesus teki tässä kohden jotain ennenkuulumatonta. Hän opetti myös naisia. Hän antoi naisten jopa seurata itseään matkoilla (esim. Luuk. 8:1–3,10:38–42, Joh. 4:7–26, 11:20–27). Juutalaisuudessa naisia ei hyväksytty todistajiksi oikeuteen, mutta Jeesus teki naisista ensimmäisiä ylösnousemuksen todistajia. Naista ei laskettu niiden kymmenen joukkoon, joka oli alaraja synagogan jumalanpalveluksen viettoon. Kristillisessä seurakunnassa naiset sitä vastoin osallistuivat sekä rukoukseen että profetoimiseen (1. Kor. 11:5). Naiset myös toimivat eri tavoin seurakunnan työssä (Room. 16:1–2, 3, 6, 12; Fil. 4:2–3).
Kirjoittaja