Elämänpuut

Kysymys: Ilmestyskirjassa sanotaan, että virran molemmin puolin on elämänpuu. Luomiskertomuksessa on yksi elämänpuu. Miten tämä on ymmärrettävä?

Vastaus

Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä! Aluksi on syytä katsoa, mitä elämän puusta sanotaan Raamatun toisessa luvussa. Sen jakeessa kuusi todetaan Herran kasvattaneen paratiisiin sekä elämän puun että hyvän- ja pahantiedon puun. On hyvä huomata, että nämä puut mainitaan samassa yhteydessä. Siksi onkin syytä nähdä, että ne ovat muistuttamassa ihmistä elämästä ja kuolemasta. Paratiisissahan ei ollut kuolemaa, joten siksi elämän puutakaan ei tarvittu elämän antajaksi, joten sillä oli aivan ilmeisesti jokin muu merkitys kuin elämän lähde.

Kielto tai este syödä elämän puusta annettiin vasta lankeemuksen jälkeen. Lankeemuksesta osallinen ihminen ei siis saanut syödä siitä puusta, kun kerran oli valinnut kuoleman. Paratiisissa elämän puun merkitys on siis eri kuin Ilmestyskirjassa. Yhteistä toki on se, että kummassakin kirjassa elämän puun yhteys virtaaviin vesiin on läheinen.

Ilmestyskirjassa elämän puun hedelmät ovat ikään kuin palkinto pelastuksesta osallisiksi tulleille. Toisin sanoen siellä elämän puun vastapuolella ei ole enää toisenlaista, kuolemaan viittaavaa puuta.

Ilmestyskirjassakin puhutaan selvästi yhdestä puusta mutta sen monenlaisista hedelmistä. Puun suuruudesta ei kuitenkaan puhuta mitään, mutta koska sen hedelmät kykenevät ravitsemaan ja tervehdyttämään suuren määrän ihmisiä, sen täytyy olla suuri. Tässä nykyisessäkin maailmassa on puita, jotka kasvavat siten, että se kasvaa ikään kuin joen päällä, niin että sen juuret ja osa runkoakin ovat sen alla virtaavan joen kummallakin rannalla.

Ehkäpä tunnetuin sellaisista puista on trooppisilla alueilla kasvava banianiviikuna, joka ilmajuuriensa avulla voi kasvaa jopa niin suureksi, että yksi puu voi muodostaa ikään kuin pienen metsän, jollaisen ympärysmitta voi olla satojakin metriä. Yksi puu voi siis todellakin olla yhtä aikaa kahdella tai jopa useammalla rannalla.

Kirjoittaja